Info dan o INTERREG-IPA programu prekogranične saradnje za Hrvatsku, Bosnu i Hercegovinu i Crnu Goru 2014-2020. održan je danas u Inovaciono preduzetničkom centru Tehnopolis.
Cilj programa je jačanje društvenog, ekonomskog i teritorijalnog razvoja u programskom području kroz implementaciju zajedničkih projekata u područjima:
- zdravstvene i socijalne zaštite,
- zaštite životne sredine i održive energije,
- razvoja održivog turizma, očuvanja kulturnog i prirodnog nasljeđa i
- jačanja konkurentnosti i poslovnog okruženja.
Kada je u pitanju unapređenje kvaliteta usluga u oblasti javnog zdravstva i socijalne zaštite, indikativne aktivnosti su sljedeće:
- jačanje efikasnosti javnih ustanova iz sistema zdravstvene zaštite i socijalne brige kroz povećanje pristupačnosti usluga u pograničnom području, (manji infrastrukturni radovi i oprema), uključujući pilot projekte,
- razvoj i sprovođenje programa stručnog usavršavanja i doživotnog učenja u cilju jačanja kapaciteta i vještina na području zdravlja i socijalne brige,
- zajedničke aktivnosti na jačanju kvaliteta usluga u zdravstvu i socijalne brige (npr. zajedničko pružanje zdravstvenih usluga, promocija zdravih stilova života i zdravog starenja, sprovođenje planova za prevenciju bolesti itd.) ,
- primjena ICT rješenja u cilju poboljšanja usluga i umrežavanje relevantnih zainteresovanih strana radi zajedničkog odgovora u slučaju prirodnih ili ekoloških katastrofa.
Za prioritetnu osu 2, Zaštita životne sredine i prirode, unapređenje prevencije rizika i promocija održive energije i energetske efikasnosti, indikatori su:
- jačanje svijesti o potrebi očuvanja životne sredine,
- izrada i sprovođenje planova upravljanja zaštićenim područjima, aktivnosti zaštite i obnove biodiverziteta,
- unapređenje sistema za upravljanje vodama i otpadom,
- promocija korišćenja obnovljivih izvora energije, podsticanje energetske efikasnosti kroz izradu relevantnih studija, akcionih planova, ulaganja u infrastrukturu, zajedničke pilot projekte,
- zajedničke inicijative u cilju poboljšanja pravnog okvira u području obnovljivih izvora energije i energetske efikasnosti i sl.
- sprovođenje prekograničnih mjera i instrumenata za smanjenje ili ublažavanje problema i rizika životne sredine, uključujući i infrastrukturu i opremu malog obima,
- poboljšanje sistema za spremnost u vanrednim situacijama i sprečavanje rizika koji se odnose na postojeće kao i očekivane prekogranične opasnosti,
- rješavanja prioritetnih nedostataka i potreba za razmjenom dostupnih podataka, izrada i/ili sprovođenja planova koji navode standardne operativne procedure na lokalnom nivou (ko, šta, kada, kako i s kim) zasnovane na inicijativama na višem nivou za upravljanje vanrednim situacijama,
- sprovođenje zajedničkih intervencija u slučaju nesreća i prirodnih katastrofa i uspostavljanje snažne saradnje centara za krizne situacije, uključujući i infrastrukturu i opremu malog obima.
Indikativne aktivnosti za doprinos razvoju turizma i očuvanje kulturnog i prirodnog nasljeđa/baštine su:
- razvoj, promocija i brendiranje zajedničkih grana turizma, razvoj novih turističkih proizvoda, poboljšanje prekogranične turističke infrastrukture,
- razvoj i primjena ICT i inovativnih rješenja u sektoru turizma,
- jačanje ljudskih potencijala u sektoru turizma,
- vrednovanje, očuvanje, obnova i oživljavanje kulturne, istorijske i prirodne baštine,
- razvoj inicijativa za sprovođenje prekograničnih kulturnih događanja,
- ulaganja u sertifikaciju, obuku, opremu, manje radove na infrastrukturi na kulturnoj i prirodnoj baštini.
- edukativni programi u sistemu osiguranja kvalitete i standardizacije, i sl.
Što se tiče jačanja konkurentnosti i razvoja poslovnog okruženja u programskom području, indikativne aktivnosti su sljedeće:
- Poboljšanje efikasnosti institucija koje pružaju podršku poslovanju,
- Uspostavljanje i jačanje klastera i poslovnih mreža,
- podsticanje preduzetništva kroz organizaciju edukacijskih programa za jačanje preduzetničkih vještina,
- standardizacija, zaštita i promocija proizvoda, podsticanje razvoja inovativnih proizvoda i usluga,
- Poboljšanje kapaciteta preduzetnika, uključujući mikro preduzetnike u vezi marketinga, brendiranja, istraživanja tržišta, e-poslovanja, konkurentnosti i poslovnih vještina,
- jačanje saradnje između preduzetništva, centara za istraživanje i razvoj i obrazovnih institucija u cilju povećanja konkurentnosti i sl.
Aplikanti/partneri moraju biti:
1.neprofitna/javna tijela zakonski osnovana radi javnog interesa ili ispunjavanja potreba od opšteg interesa što dokazuju aktima o osnivanju,
2.osnovani u jednoj od programskih država (HR, BA, ME),
3.dio partnerstva od minimalno 2 partnera od kojih je jedan iz HR. Maksimalno 6 partnera. LP može biti iz HR, BA, ME.
Vodeći aplikant/partner (ne i ostali partneri) mora biti registrovan barem 12 mjeseci prije roka za podnošenje prijedloga projekta.
Prihvatljivi aplikanti/korisnici su:
- Jedinice lokalne, regionalne i državne uprave;
- Javna tijela (institucije, agencije) koje osniva država ili regionalna/lokalna samouprava, kao što su: istraživačko-razvojne institucije, vaspitno-obrazovne institucije, institucije zdravstvene i socijalne zaštite, institucije za zaštitu prirode i kulturne baštine, lokalne i regionalne razvojne agencije, preduzetnički centri, inkubatori, javna komunalna preduzeća, turističke organizacije i udruženja, i sl.;
- Organizacije civilnog društva kao što su NVO, udruženja i zadužbine/fondacije;
- Privredne komore, poljoprivredne, zanatske i industrijske, klasteri registrovani kao neprofitne pravne osobe, sektorska udruženja i sl.
Vodeći korisnik (Lead Beneficiary) koji može biti iz HR, BA, ME u ime ukupnog projektnog partnerstva može primiti avans u iznosu od maksimalno 10% od ukupne vrijednosti projekta – planirati u budžetu institucije/organizacije sredstva za finansiranje projekta.
Program može finansirati aktivnosti koje se sprovode van programskog područja, ali u korist programskog područja do 20% od raspoloživih sredstava EU na nivou Programa (prati se na nivou Programa, ne projekta).
Dokumenta kojima su propisana pravila i procedure za implementaciju projekata dostupna su na:
http://www.interreg-hr-ba-me2014-2020.eu/programme-implementation/implementation-documents/
Projekat ne smije biti kraći od 18 mjeseci ni duži od 30 mjeseci.
Cilj prezentacije bio je da se učesnici informišu, motivišu i podrže u pripremi projekata, kojima bi se obezbijedila značajna bespovratna sredstva Evropske unije za finansiranje projekata iz oblasti poboljšanja kvaliteta usluga u oblasti javnog zdravstva i socijalne zaštite, zaštite životne sredine i prirode, unaprijeđenja prevencije rizika i promocije održive energije i energetske efikasnosti, razvoja turizma i očuvanja kulturnog i prirodnog nasljeđa, te jačanja konkurentnosti i razvoja poslovnog okruženja u programskom području.
Događaj je organizovan u saradnji sa Ministarstvom evropskih poslova i Filijalom Zajedničkog sekretarijata u Podgorici.